Hardlopen op de loopband, fietsen op de hometrainer, oefeningen doen op de step: hoe intensief moet een training zijn om de gewenste resultaten te geven?

Aerobicsporten die een langdurige training vereisen zijn nuttig voor de activering van het metabolisme, de bevordering van de bloedsomloop en de versterking van de spieren. Maar niet iedereen weet dat te vaak en te intensief trainen contraproductief kan werken voor de conditie, en zelfs gevaarlijk voor de gezondheid kan zijn.

Zo kan 8 km/u hardlopen op een loopband heel makkelijk zijn voor een getraind persoon, maar zeer intensief voor iemand die geen conditie heeft. Daarom doet men er goed aan om de intensiteit van de oefening aan te passen aan de kenmerken van ieder afzonderlijk individu (leeftijd, conditie, trainingservaring, ziekten).

De belangrijkste richtlijnen voor een doeltreffende en veilige cardiotraining bepalen dat het optimale trainingsinterval tussen de 60 en 80 % van de maximale hartslag ligt. Dit gegeven wordt uitgedrukt in het aantal hartslagen per minuut, en berekend met de volgende formule:Harttraining

(220 – leeftijd) = maximale hartslag

Bijv. Leeftijd: 35 jaar
Maximale hartslag = 220 – 35 = 185 spm
Doelhartslag = 185 * (65%) = 120

Een juiste belasting begint dus met deze berekening, maar er is meer nodig voor optimale doeltreffendheid.

Het systeem waarmee tegenwoordig een trainingsprogramma kan worden ingesteld aan de hand van de hartslag, is CPR (Constant Pulse Rate). Dit is een software die van het begin tot het eind van de trainingssessie uw hartslag controleert.

U hoeft alleen de hartslag in te stellen die u tijdens de training wilt behouden (doelhartslag), en de machine stelt vervolgens de bijbehorende belasting in.

Dus, de volgende keer dat u op een cardiotoestel traint, denk er dan aan om de borstband van uw hartslagmeter te bevestigen en op het display uw leeftijd, de doelhartslag en het trainingsprogramma in te toetsen. Als uw hartslag geregistreerd wordt kunt u beginnen met een training op maat, waarmee u geleidelijk de gewenste resultaten zult bereiken.

Dit is wat men noemt “trainen op hartslag”.

KETTLER07682-1502

Bron: www.technogym.com