Open Zondag - 27 september

Ja, ik wil de showroom bekijken
Hoe trainen om af te vallen?

Hoe trainen om af te vallen?

hanolux-square.png
Geschreven door:
Hanolux

"Als het vergroten van de spiermassa en kracht het hoofddoel is, wordt weerstandstraining aanbevolen. Maar als het gaat om afvallen, is cardiovasculaire training de meest effectieve manier om deze doelen te bereiken."

Afvallen in weinig tijd? Kies voor aerobische training

Aerobische activiteiten, zoals hardlopen of wielrennen, zijn de beste keuze voor wie in korte tijd gewicht wil verliezen. Aerobe training is een langdurig volgehouden activiteit die de hartslag en de ademhaling verhoogt. Bij aerobe training wordt veel meer zuurstof dan normaal door het lichaam gepompt. Dit soort training versterkt het cardiovasculair systeem (hart en longen) en de algehele kracht en uithouding. Aerobe training moet altijd gedurende minstens een half uur aangehouden worden.

In het onderzoek, het belangrijkste op dit gebied, werden drie groepen personen gemonitord en vergeleken, die drie verschillende soorten training uitvoerden. De eerste groep deed drie keer per week 45 minuten aerobische oefeningen, de tweede groep trainde (ook drie keer per week) met krachttoestellen en de derde groep voerde een serie oefeningen uit die een combinatie was van beide soorten training. Na acht maanden toonden de bevindingen aan dat aerobische training betere resultaten oplevert in termen van gewichtsverlies en vermindering van het lichaamsvet.. De auteur van het onderzoek, Leslie Willis, deelde met sciencedaily.com de bevindingen: "Het is tijd om de mythe te ontkrachten dat krachttraining alleen tot aanzienlijk gewichtsverlies kan leiden."

Lichaamsbeweging is de sleutel tot gewichtsverlies

Er zijn diëten met rare namen, "wondermiddelen", en alle soorten programma's: de voorstellen voor gewichtsverlies zijn ontelbaar. Maar zoals vaak gebeurt is het efficiëntste programma ook het eenvoudigste: een combinatie van voeding en lichamelijke activiteit. Laten we samen ontdekken hoe.

Afvallen: enkele officiële gegevens Gewichtsverlies heeft niet alleen te maken met esthetica, maar is een gezondheidsvereiste voor iedereen. Als bewijs daarvan heeft het Britse ministerie van volksgezondheid (Department of Health) in samenwerking met de nationale waarnemingspost voor zwaarlijvigheid (National Obesity Observatory) gegevens bekend gemaakt die het belang van het behoud van het juiste gewicht benadrukken:

  • de laatste 25 jaren zijn de gevallen van obesitas verdrievoudigd;
  • overgewicht is een van de grootste risicofactoren voor de ontwikkeling van cardiovasculaire pathologieën of stofwisselingsziektes zoals diabetes;
  • een verslag van 2004, met de titel "Securing Good Health for the Whole Population" (een goede gezondheid garanderen voor de gehele bevolking), heeft de effecten van obesitas vergeleken met die van roken;
  • 8 % van de sterfgevallen in Europa hebben sterk te maken met obesitas of overgewichtsproblemen.
Waarom lichaamsbeweging van fundamenteel belang is voor gewichtsverlies Het is waar dat een dieet volgen gemakkelijk gewicht doet verliezen, maar alleen diëten volstaat niet. Na het afvallen komt pas het moeilijke werk: uw ideaal gewicht behouden is een stuk moeilijker dan de kilo's verliezen die u teveel weegt. En hier begint lichaamsbeweging een rol te spelen. Er bestaat geen twijfel meer over: om uw ideaal gewicht te bereiken en te behouden is lichaamsbeweging uw eerste bondgenoot.

Het gewicht wordt bepaald door de verhouding tussen de hoeveelheid calorieën die u inneemt en de hoeveelheid calorieën die u verbruikt. Om uw ideaal gewicht te behouden moeten de ingenomen calorieën gelijk zijn aan de verbruikte calorieën. Om te vermageren dient de balans echter negatief te zijn, dat betekent dat de ingenomen calorieën minder moeten zijn dan de verbruikte calorieën.

ingenomen calorieën > verbruikte calorieën = gewichtstoename ingenomen calorieën < verbruikte calorieën = gewichtsverlies ingenomen calorieën = verbruikte calorieën = gewichtsbehoud

Elke activiteit verbruikt calorieën en juist daarom geldt dat hoe meer u beweegt, hoe meer calorieën u verbruikt, en hoe waarschijnlijker het is dat u in combinatie met het juiste dieet ook echt afvalt.

KETTLER-IPNtest-06

Regel 1: verander uw voeding

Als u wilt afvallen moet u eerst uw voeding veranderen. Volgens het Britse nationale gezondheidszorgsysteem dient een man ongeveer 2.500 calorieën per dag te verbruiken en een vrouw 2.000, om gezond te zijn. Om van 500 gr tot 1 kg per week af te vallen beveelt het Britse ministerie van volksgezondheid aan om elke dag van 500 tot 800 calorieën meer te verbruiken dan de calorieën die u inneemt. Dat is de gezondste wijze om af te vallen en om te voorkomen dat u later weer bijkomt.

Regel 2: beweeg meer

Lichaamsbeweging is een fundamenteel onderdeel van elk programma voor gewichtsverlies omdat het de enige manier is om meer calorieën te verbruiken. De activiteit die het meest aanbevolen wordt is de aerobische (lopen, zwemmen, fietsen). De combinatie van correcte voeding en gezonde oefeningen heeft nog een ander voordeel: als u meer calorieën verbruikt, kunt u meer eten en dat maakt het gemakkelijker - en aangenamer - om een dieet te volgen. Het totaal aantal calorieën dat tijdens de lichaamsbeweging worden verbruikt hangt af van uw gewicht, uw lengte, het aantal oefeningen dat u uitvoert en de intensiteit ervan. Voor het hardlopen is een van de vergelijkingen voor de berekening van het calorieverbruik de volgende: 0,34 (kg) x lichaamsgewicht = verbrande calorieën per uur.

Volgens een onderzoek bekendgemaakt in 2004 , met de titel 'Energy Expenditure of Walking and Running' (verbruik van energie tijdens wandelen en lopen), is onderstaande vergelijking nog preciezer: 0,29 (kg) x lichaamsgewicht. Dit onderzoek heeft nog iets anders ontdekt dat interessant is: u verbrandt meer calorieën als u aan 8 km/uur wandelt dan wanneer u loopt.

U ziet: een gezonde en actieve levensstijl heeft talrijke voordelen (meer energie, meer evenwicht, minder stress). Zich lichamelijk en mentaal goed voelen is de perfecte combinatie om de weg die u wenst af te leggen aan te pakken.

Bron: www.technogym.com