Open zondag - 22 mei 🎉

Ja, ik maak graag een afspraak
hot-spring-hot-spot-2014-relay-lifestyle-pearl-coastal-gray-26-1.jpeg

Jacuzzi helpt bij je goede voornemens!

Januari is traditioneel de maand van de goede voornemens. En bij veel mensen is ‘meer sporten’ en ‘gezonder leven’ er een van. Jacuzzi helpt je die goede voornemens vast te houden. Hoe? Je leest het in dit blogartikel.

Voor, tijdens of na het sporten: elk moment is goed voor een ontspannend en weldadig bubbelbad!

Gepubliceerd op 27 januari 2022

hanolux-square.png Geschreven door Hanolux

Opwarmen in je Jacuzzi

Bereid je voor op een stevige workout terwijl je geniet van bubbels en een deugddoende hydromassage in je Hot Tub. Want terwijl jij lekker achterover ligt, verbetert je bloedsomloop en dat helpt dan weer om je spieren goed op te warmen.

Ook als je een recreatieve of occasionele sporter bent, is een goede opwarming een absolute noodzaak. Ze bereidt je lichaam voor op de inspanning: je hart klopt sneller, je bloedvaten zetten uit en je longen nemen meer zuurstof op. Zo heb je minder kans op blessures of stijve spieren en herstelt je lichaam na het sporten ook beter.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Sporten met een hoofd vol deadlines of zorgen is heel lastig. Door voor het sporten even tijd te nemen om te ontspannen en alle stress te laten varen, ben je ook mentaal sterker om een inspanning te leveren. De hydromassagetherapie verlicht pijn en zorgt ervoor je lichaam endorfines aanmaakt, natuurlijke pijnstillers.

Opwarmen doe je best niet te lang voor je begint te sporten, anders is het effect van de opwarming al weer weg. Hoe lang of intensief je opwarmt is afhankelijk van persoon tot persoon, maar gemiddeld rekenen experts op zo’n 5 à 10 minuten.

De ideale watertemperatuur voor een opwarming van je spieren is 37 graden – onze lichaamstemperatuur. De Hot Tub mag ook een paar graden warmer zijn, dat is ook aangenamer in de winter. Te koud water is niet goed, want dat zorgt er net voor dat je spieren verkrampen. Stel de watertemperatuur ook niet te warm in, want dan raak je makkelijker oververhit tijdens het sporten.

Tip: Voor je echt begint te sporten, stretch je je spieren nog eens. Vooral verend stretchen helpt je om grotere, meer explosieve bewegingen uit te voeren.

Sporten in je Jacuzzi

Ook in de Hot Tub kan je sporten. En dat heeft zelfs heel wat voordelen.

  • Je belast je spieren minder, doordat je in het water minder zwaartekracht ervaart. Daardoor moeten je spieren minder hard werken en hoeven ze ook geen schokken op te vangen.
  • Het water biedt meer weerstand. Daardoor zal je hart harder gaan pompen, je doorbloeding verbeteren en je zuurstofopname verhogen. Oh, en je vetverbranding gaat omhoog. Ideaal als je je dit jaar hebt voorgenomen om wat gewicht te verliezen.
  • Je kan op een zachte manier kleine of grote spiergroepen trainen, zonder dat je je daarvoor in ingewikkelde houdingen moet wringen.

5 oefeningen voor slimme sporters

Oefening 1 - Laat je buikspieren werken

Zet je lekker neer in de Hot Tub. Terwijl je geniet van de hydromassagestralen op je rug en nek, maak je kleine fietsbewegingen met je benen.

Oefening 2 - Strakkere bovenarmen

Zet je handen op je schouders en maak draaiende bewegingen met je elleboog. Doe een set van 10 draaibewegingen in de ene richting en daarna een setje in de andere richting. Extra belasting? Voer deze oefening onder water uit. De weerstand van het water laat je spieren wat harder werken, waardoor je sneller resultaat krijgt.

Oefening 3 - Zet gezonde druk op je dijen

Duw al zittend je knieën tegen mekaar. Probeer intussen met je handen je knieën uit elkaar te trekken. Wissel 5 seconden inspannen af met 5 seconden ontspannen. Doe deze oefening 10 keer na elkaar.

Oefening 4 - Onderarmen komen ook aan de beurt!

Hou je handen en armen onder water en knijp je handen stevig tot vuisten. Hou dat 5 seconden vast en ontspan. Herhaal 3 setjes van 10 oefeningen.

Oefening 5 - Span je kuiten op

Je kuitspieren kan je zowel staand als zittend trainen.

  • Staand: Sta recht in de Hot Tub (en hou je eventueel vast aan de rand). Ga zo’n 5 seconden op je tenen staan en ontspan weer. Herhaal dat 10 keer na elkaar en rust even.
  • Zittend: Zit gemakkelijk of lig neer in de lounge? Druk je tenen en de bal van je voeten 5 seconden stevig tegen de overstaande rand van de Hot Tub. Herhaal 10 keer en relax.

Een bubbelbad na het sporten

Na het sporten geef je je spieren de kans om terug langzaamaan te ontspannen. Dat doe je niet door abrupt te stoppen met bewegen, maar met een korte cooldown periode. Een paar minuten is vaak al voldoende.

Wie regelmatig sport, weet dat een massage spierpijn – en dus ook de kans op blessures – kan verminderen. Een prima reden om na het sporten bij te komen in een heerlijk warme Hot Tub en die spieren eens lekker onder handen te laten nemen met hydromassagetherapie.

De verschillende jets en zit- en ligmogelijkheden in een Hot Tub of Zwemspa zijn uniek en persoonlijk in te stellen. Zo zijn er jets met stevige stralen, specifiek ontworpen voor de grote spiergroepen zoals je benen. De kleinere jets met een zachte straal zijn perfect voor een ontspannende massage van kleine spiergroepen. Het warme water van een Hot Tub vermindert de kans op verzuring en spierspasmen en helpt je spieren zich sneller te herstellen na een zware inspanning!

Maak kennis met jouw ideale Jacuzzi

Je ziet het: je hebt geen enkel excuus meer om die goede voornemens te vergeten. Ontspanning en inspanning gaan dankzij Jacuzzi® hand in hand. Ontdek via de onderstaande knoppen welk Jacuzzi®-product het best bij je past!