Open Zondag - 25 oktober

Ja, ik wil de showroom bekijken
Wat is het effect van een sauna of een infraroodcabine op uw gezondheid?

Wat is het effect van een sauna of een infraroodcabine op uw gezondheid?

Dat een saunabezoek een positief effect heeft op uw lichaam en gezondheid is al lang geen geheim meer. Een sauna of infraroodcabine is een heerlijke manier om tot rust te komen en uzelf, bijvoorbeeld in de winter, op te warmen.

In de sauna en infraroodcabine wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot een soort van kunstmatige koorts. Hierbij zweet het lichaam met het doel warmte te laten verdwijnen; dit proces heeft veel positieve gevolgen voor het lichaam.

  • zorgt voor een beter afweersysteem, er worden meer witte bloedcellen aangemaakt, waardoor het lichaam beter bestand is tegen ziektekiemen: bij een verhoging van de lichaamstemperatuur worden, net als bij een echte koorts, de ziektekiemen bestreden
  • wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de sauna en infraroodcabine weldadig zijn voor de luchtwegen: het aantal aanvallen bij astmapatiënten neemt af
  • vertraagt veroudering van de huid. Omdat de bloedvaten wijder en flexibeler worden, gaat er meer bloed naar de huid. Zo krijgt de huid meer voedingsstoffen. Ook de poriën gaan meer openstaan. Door het zweten wordt de huid diep gereinigd
  • spieren ontspannen (als na de sauna een koud bad volgt): verlaging van de bloeddruk en verbetering van de bloedcirculatie zijn slechts 2 van de vele voordelen voor het lichaam.
  • de manier bij uitstek om te ontstressen en te relaxen: kom tot jezelf en ontsnap even aan de drukte
  • zorgt voor een diepere slaap door het vrijkomen van endorfines
  • Maakt u slim! Naast de neurotransmitters, adrenaline en noradrenaline, zorgt de sauna er ook voor dat acetylcholine vrijkomt. Hierdoor wordt de informatiestroom tussen de zenuwcellen in uw hersenen verbeterd. Uw geheugen wordt beter en u denkt sneller

Uiteraard zijn deze positieve effecten het grootst als u regelmatig een sauna neemt.

infraroodcabinevoordelen

Een sauna bij u thuis biedt heel wat voordelen:
U kan er gebruik van maken wanneer u dat zelf wil, als u investeert in een sauna haalt u de investering er na enkele jaren al uit. Zoals net aangehaald zijn de positieve effecten van het gebruik van een sauna het grootst als er regelmatig gebruik van wordt gemaakt. Een sauna bij u thuis zorgt ervoor dat u sneller geneigd zal zijn er één te nemen. U kan zelf beslissen over welke sauna u in huis wil en u hebt controle over wat er bij komt kijken. De netheid, het gebruik van aromatherapie, kleurverlichting, muziek, enz. …

Tot slot nog nog enkele tips voor veilig saunagebruik:
• ga niet in de sauna vlak voor of na een zware inspanning
• drink geen alcohol voor of tijdens de sauna, dit kan leiden tot oververhitting
• het voorgaande geldt ook voor sommige geneesmiddelen die een invloed hebben op het zweten of de bloeddruk
• blijf maximaal 15 tot 20 minuten in de sauna
• drink twee tot drie glazen koel water na elke saunabeurt