Blog Jacuzzi® verdedigt zijn beschermde merknaam

Jacuzzi® verdedigt zijn beschermde merknaam

Het stond in alle kranten in zowel België, als Nederland. Jacuzzi® beschermt zijn merknaam om deze niet te verwarren als een soortnaam. Centerparcs is het recentste bedrijf dat al zijn communicatie aanpast. Maar waarom is dit zo belangrijk voor Jacuzzi®? We leggen het graag voor je uit.

virtus-header-built-in.png

Gepubliceerd op 31 augustus 2021

Jacuzzi

Jacuzzi® is de Italiaans-Amerikaanse marktleider als producent van buiten- en binnen spa’s en tegelijk de ontwerper van het whirlpool concept. In het begin van deze eeuw ontwierpen de 7 broers, die emigreerden van Italië naar Amerika, de eerste Jacuzzi-pomp als oplossing voor pijnverlichting. Hun neefje Ken Jacuzzi sukkelde namelijk op zeer jonge leeftijd met een ernstige vorm van kinderartritis. De combinatie van warm water en massage verlichtte de pijn van deze ziekte.

De focus op het therapeutische, de juiste jet op de juiste plaats voor de juiste spier zit nog altijd ingebakken in het DNA van Jacuzzi®. Geen enkel ander hot tub merk heeft vandaag deze focus of het jarenlange onderzoek om dit mogelijk te maken.

De rest van hun geschiedenis leest als een hedendaags sprookje. De voorspelde levensverwachting van enkele jaren voor Ken Jacuzzi werd significant verhoogd, Ken stierf in 2017 op 75-jarig leeftijd. En de ontwikkeling van de jetpomp zorgde voor het ontwerp van de eerste bubbelbaden voor binnen en buiten. Maar ook de start van een hele nieuwe wellness industrie.

Waarom is de benaming zo belangrijk?

Er is wel degelijk een verschil tussen een echte Jacuzzi® en andere buitenspa’s. Enkel bij een Jacuzzi® ligt de focus op een echte hydromassage; dit is een massage met warm water en lucht. De combinatie kan je nog naar smaak regelen in jouw spa. Bovendien is dit nog steeds de enige hydromassage die therapeutisch getest werd. Andere merken masseren vaak enkel met koud water of lucht, de sensatie is dus compleet anders.

Jacuzzi® heeft als pionier ook de meeste tijd gehad om jarenlang te werken aan het perfecte bubbelbad. Dat gaat van een uitzonderlijke hydromassage met ergonomische plaatsen tot een energiezuinig ontwerp met zo weinig mogelijk onderhoud én waarin je zonder chloor kunt bubbelen. Je denkt dus beter 2x na voordat je jouw opblaasbadje als een jacuzzi® beschrijft.

👉 Het is niet meer dan logisch dat andere merken zich graag profileren als een jacuzzi®, maar jezelf een jacuzzi® noemen maakt dat natuurlijk nog geen realiteit.

Misschien een ludiek voorbeeldje; maar je kan je fiets consequent een ‘auto’ noemen.
Het zijn dan ook beide vervoersvoertuigen met banden en een stuur, net zoals meerdere buitenspa’s ook water en een massage hebben. Maar wij zouden persoonlijk toch niet met de fiets op de snelweg gaan rijden.😉

Waarom België en Nederland?

Jacuzzi® is een wereldwijd bedrijf en beschermt zijn merknaam dan ook overal, toch zijn er bepaalde landen waar de term meer is ingeburgerd. België en Nederland zijn 2 van deze uitzonderingen.

In Amerika, Afrika, Azië en het grootste gedeelte van Europa is de term ‘spa’, ‘whirlpool’ of ‘hot tub’ veel couranter.

Heeft Jacuzzi® gelijk?

De juridische speeltuin is altijd gevaarlijk, maar kort door de bocht: natuurlijk heeft Jacuzzi® gelijk.

Zij hebben een uniek product ontworpen en benoemd. Het zou oneerlijk zijn om de copycats die volgen deze te laten stelen. In de online Van Dale kan je ‘jacuzzi’ tegenwoordig zelfs terugvinden, maar dit geeft geen recht aan de tegenstanders.

Er moet namelijk telkens een juridische procedure worden gestart voordat een merk zijn naam kan verliezen door verwatering, een woordenboek uit 1 land kan hier uiteraard het verschil niet maken voor een wereldwijde onderneming.

In de krantenartikelen laten ze ook meerdere specialisten aan het woord. Zij duiden welke 2 argumenten er kunnen aangehaald worden tegen de bescherming van het merkrecht.

  1. Als ze zelf hun naam generiek gebruiken
  2. Als het bedrijf zelf geen moeite doet om zijn merknaam te beschermen

Bij een kort bezoekje aan de website van Jacuzzi®, hun handleidingen en alle andere communicatie is het duidelijk dat zij telkens hun naam juist gebruiken. Zelfs in deze tekst zie je de verplichte '®' regelmatig opduiken. Ze beschermen het gebruik van hun merknaam dus grondig, daarom ook dat Centerparcs hun communicatie volledig aanpast.

Dit laatste punt is ook waarom Jacuzzi® deze juridische stappen onderneemt, doen ze dit niet.. verliezen ze misschien wel hun merknaam. Andere bekende bedrijven zoals Google, Apple, Pampers, Photoshop, Bic en meer beschermen daarom ook hun merknaam.

Zelfs google volgt Jacuzzi®

Je moet trouwens maar eens proberen googlen op ‘jacuzzi’. Google definieert ‘jacuzzi’ ook als een merk, dus alle betaalde advertenties van andere dealers zitten vol met spelfouten. Zo heb je altijd wel een paar extra c’s of z’s in de betaalde advertenties bijvoorbeeld Jaccuzi, Jacuzzzi, Jaccuzzi of Yakoezi.

Google beschermd namelijk de merknaam, dus ze mogen de juiste benaming ‘Jacuzzi’ niet gebruiken in hun advertenties. Enkel dealers en bedrijven die effectief ‘Jacuzzi’s’ in hun assortiment hebben mogen de merknaam gebruiken.

Dus wat betekent dit allemaal?

Het onjuiste gebruik van de term Jacuzzi® verdwijnt de laatste jaren steeds meer en meer. Centerparcs is enkel de laatste in een lange rij van grote bedrijven die zich aanpast. Toekomstgericht zal dit verder doorsijpelen naar de kleinere spelers.

In de volksmond zal Jacuzzi® vermoedelijk altijd blijven bestaan, maar het onderscheid met andere merken zal duidelijker zijn. Men zal het onderscheid tussen een minder kwalitatieve spa of opblaas bad sneller kunnen maken. Zo zal een jacuzzi® synoniem blijven met een kwalitatieve binnen-of buitenspa.