Blog Hoe gebruik je je sauna voor de eerste keer? Dit zijn de wellness regels!

Hoe gebruik je je sauna voor de eerste keer? Dit zijn de wellness regels!

Heb je net een sauna, barrelsauna of infraroodcabine aangeschaft? Je ontdekt hier alles over je eerste saunabezoek.

33.jpg

Gepubliceerd op 30 januari 2024

Sauna

Hoe vaak mag je in de sauna?

Je mag dagelijks in de sauna. Een sauna is gezond voor je lichaam, of dat nu een barrelsauna of infraroodcabine is. Daarom staat er geen maximum op het aantal sessies per week of per maand. 

Wil jij elke dag in je sauna? Prima! Wil je zelfs meerdere keren per dag genieten? Ook dat is geen probleem. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt en dat je regelmatig een koude of lauwwarme douche neemt, zodat je vochtpeil en lichaamstemperatuur onder controle blijven.

De ideale saunasessie 

Een saunabezoek bestaat ongeveer uit ongeveer 15 minuten per sessie. Maar de hoofdregel is om steeds naar je eigen lichaam te luisteren. Kan je het wat langer volhouden? Dan mag dat.

Een ideaal saunabezoek bestaat uit 3 sessies. Hierbij ga je dus 3 keer 15 minuten in de sauna, telkens met een tussenpauze van 20 minuten. 

barrelsauna-binnenkant-sauna-koppel.jpg

De regels op een rijtje

  1. De duurtijd van een saunabezoek is ongeveer 15 minuten.
  2. Een klassieke Finse sauna zit tussen de 80°C en 90°C.
  3. Een infraroodsauna zit tussen de 40°C à 50°C.
  4. Neem vooraf een lauw(warm)e douche en/of voetenbad.
  5. Neem achteraf een lauwe of ijskoude douche.
  6. Drink voldoende water vooraf en achteraf.
  7. Leg altijd een handdoek op je zit- of ligplek.
  8. Rust 20 minuten uit na je saunabezoek.

Jouw sauna ritueel in 6 stappen

Stap 1: Stel je sauna in

Temperatuur

Wanneer je sauna aan staat, kan je de temperatuur instellen. Bij een klassieke Finse sauna is 80 à 90 graden Celsius de standaard temperatuur. Is het je eerste keer? Dan stellen we voor om dit langzaam op te bouwen. Start bijvoorbeeld met 60 graden en verhoog langzaam.

Heb jij een infraroodsauna? Dan is de ideale temperatuur zo’n 40 à 50 graden. Ook hier geldt de regel om langzaam op te bouwen. 

Wist je dat?
  • We bij een sauna spreken van convectiewarmte.
  • We bij een infraroodcabine spreken van stralingswarmte. 

    Daar is de temperatuur in de cabine zelf trouwens van minder belang. We warmen hier vooral ons lichaam op, en zo min mogelijk de ruimte zelf.

Vochtigheidsgraad

In sommige sauna’s kan je ook de vochtigheidsgraad regelen. Standaard staat deze laag ingesteld, tussen de 0 en 30%. Een sauna staat namelijk bekend om zijn droog en heet klimaat. Doorgaans is de vochtigheid bij 85°C zo’n 15 tot 20%.

Wil je een vochtiger, tropischer klimaat in je sauna? Bij sauna-ovens met verdampers kan je een vochtigheid instellen tot wel 65%, maar dan zakt de maximumtemperatuur automatisch. Verwacht je aan minder dan 70°C.

Sfeer

Temperatuur en vochtigheid ingesteld? Dan kan je overgaan tot de instelling van de lichten en de muziek. Dit is volledig naar eigen smaak te bepalen. Test uit wat je prettig vindt.

saunakachel-tulikivi-hanolux-turnhout.jpg

Krijg jij het snel benauwd in je sauna?

Dan is een Saunum saunakachel jouw ideale oplossing! Dat is de eerste saunakachel die zowel op hoofd- als voetniveau de temperatuur gelijk houdt.

Dit handige toestel regelt ook de verdeling van de zuurstof. Zuurstof stijgt en bevindt zich meestal in de bovenste helft van de sauna, de Saunum kachel zuigt deze daar aan en blaast deze weer uit onderaan. 

Houd jij meer van vochtige, warme ruimtes? Dan is een hammam wellicht beter geschikt voor jou.

Stap 2: Een goede voorbereiding

Een saunabezoek in je Finse sauna, barrelsauna of infraroodcabine duurt ongeveer 15 minuten. Luister hierbij vooral naar je eigen lichaam. 

Zorg ervoor dat alles klaarstaat om je tijdens dat kwartier 100% te ontspannen. Staat je smartphone op stille modus? Geen nood aan een toiletbezoek? Liggen je schone handdoek en doucheproducten klaar? Check! 

Omdat je door de warme temperaturen in je sauna veel vocht verliest, kun je vooraf en/of achteraf best nog een glas water drinken.

hanolux-sauna-op-maat.jpg

Stap 3: Start met een lauwwarme douche

Terwijl je sauna opwarmt, kun jij zelf ook opwarmen. Start je saunabezoek met een ontspannende lauwwarme douche. Zo geef je je lichaam de kans om te wennen aan de temperatuur. Bovendien verbetert dat het transpiratieproces. 

Nog een tip? Droog je meteen na het douchen af. Een droge huid zweet sneller, en dat is uiteindelijk je grootste doel. 

Wil je ‘t helemaal juist doen? Neem dan ook vooraf een lauwwarm of warm voetbad.

tulikivi-routa-hanolux-saunaoven.jpg

Stap 4: Installeer je in je sauna op een grote handdoek

Waar gaan zitten in je sauna? 

Zoek een plekje uit in je sauna. Is het je eerste keer? Ga dan niet meteen bovenaan zitten. Daar is het immers het warmst. Luister vooral naar je eigen lichaam. Je saunabezoek moet ontspannend blijven. 

Kies je toch voor de hoogste plek? Verhuis dan de laatste 2 minuten op de onderste bank om je doorbloeding weer op gang te brengen.

Met handdoek of zonder in je sauna?

Hygiëne blijft belangrijk, ook al is het je eigen sauna. Houd je sauna langdurig proper en bescherm je zit- of ligplek met een grote handdoek. Die vangen je zweetdruppels op en voelt ook net iets prettiger. Zorg eveneens voor een handdoek of badjas achteraf. 

Naakt of met badkleding aan in je sauna?

Dat kies je helemaal zelf. Naakt in je sauna gaan, geniet de voorkeur omdat je poriën zich dan makkelijker openzetten en je afvalstoffen sneller uit het lichaam verdwijnen. Maar voel jij je daar niet goed bij? Dan doe je dat niet. Zolang het maar een ontspannende ervaring blijft.

Wist je dat wij barrelsauna’s op maat maken?

Zo kan je een kleedhok voorzien, of niet-transparant glas laten plaatsen. Privacy gegarandeerd!
 

Meer over onze barrelsauna's

barrelsauna-buiten-sauna-barrel-ovaal-pod-kachel-tuin.jpg

Stap 5: Je sauna opgieten, hoe doe je dat nu?

Wil je de gevoelstemperatuur opdrijven in je sauna? Dan kan je je saunakachel gaan opgieten, maar hoe doe je dat precies? 

  • Schep met een grote houten lepel water uit een houten sauna-emmer. 
  • Giet het water over de saunastenen in je saunakachel. Zo creëer je stoom en laat je de gevoelstemperatuur in je sauna aanzienlijk stijgen, omdat de vochtigheid stijgt. Een geweldig gevoel! 

Opgelet, houd voldoende afstand tijdens het opgieten en ga niet boven de kachel hangen. Zo vermijd je dat er hete stoom in je gezicht komt.

Stap 6: Koel af met een koude of lauwe douche

Zit je saunasessie erop? Dan is het tijd om je lichaam terug af te koelen. Dit is de belangrijkste stap, want als je je lichaam niet afkoelt, kan je last krijgen van stevige hoofdpijn. Ook het effect op je bloedsomloop is een stuk lager. 

Neem rustig de tijd en bouw het afkoelen geleidelijk aan op. Neem een lauwwarme douche en spoel eerst je handen en voeten af. Of dompel jij je liever zoals de echte waaghalzen onder in een ijskoud waterbad? In de winter kan je ook gewoon buiten gaan staan om af te koelen, of rollen door de sneeuw.

Kies je voor koud? Start bij je voeten!

Wanneer je afsluit met (ijs)koud water, is het dé regel om steeds vanaf de voeten naar boven af te koelen. Een plens koud water op je hoofd is dus geen goed idee.

De voordelen van een wisselbad

Kiezen voor een koude afsluiter heeft zo zijn voordelen. Je door de warmte geopende poriën sluiten op deze manier sneller, wat de elasticiteit van je huid vergroot. Zo geniet je na je saunabezoek van een gladdere huid, grondige huidreiniging en een verhoogde weerstand tegen kleine kwaaltjes.

hanolux-mini-barrelsauna-klein-sneeuw.jpg

Stap 7: Uitrusten en je sauna weer uitzetten

Je zou het misschien niet denken, maar een saunabezoek vraagt veel energie van je lichaam. De afwisseling in opwarmen en afkoelen is vermoeiend en daarom raden we aan om na je saunabezoek minstens 20 minuten uit te rusten. In je lounge bijvoorbeeld. 

Drink nog een glaasje water om je vochtbalans weer op peil te brengen. Klaar voor een tweede ronde? Of is het welletjes geweest? Jij kiest!

lynn-en-mathias-in-jacuzzi-bubbelbad-water.jpg

Wil jij een barrelsauna in je tuin?

Thuis-acteurs Mathias Vergels en Lynn Van den Broeck delen graag hun Hanolux-ervaring. In onze samenwerking zorgden wij mee voor de weldoordachte inkleding van hun exterieur, waar onder andere een barrelsauna pronkt. 

Lees hier het interview met de trotse eigenaars van B&B l’Atelier.
 

Naar het interview

Ontdek onze sauna's

Uitzonderlijke kortingen op Jacuzzi® spa's

Ja, ik wil een topdeal